27. feb. 2012

Knækbrød



Har lige fået øjnene op for hjemmelavet knækbrød - det smager jo virkelig godt, og så er det dejlig nemt at lave og lige til at tage med på madpakken, eller til snack imellem måltiderne.
Denne opskrift har jeg Amo. Men jeg bruger den lidt forskelligt, alt efter hvilke kerner osv. jeg har i skabet.
I den på billedet har jeg erstattet nogle af nedenstående ingredienser med grove rugkerner, som jeg kogt et par minutter i vand. Og så har jeg også taget 70 gram hakkede mandler og hasselnødder, og jeg erstattede også 100 gr. hvedemel med hvid hvede, som er lidt grovere i konsistensen og giver mere fylde til knækbrødet.
Også birkes er rigtig gode at putte i knækbrød, da de har en dejlig krydret smag.

Men brug opskriften på slum - og tilsæt de ting du har i skabet, og da den er så nem at lave kan du bare prøve at tilsætte de ting du godt kan lide. Næste gang vil jeg prøve at tilsætte tranebær!

Ingredienser:
200 gr. hvedemel
1,25 dl. olie
ca. 2 dl. vand
50 gr. havregryn
50 gr. græskarkerner
50 gr. hørfrø
50 gr. solsikkekerner
50 gr. sesamfrø
1 tsk. bagepulver
1,5 tsk. salt

Bland alle ingredienser sammen, og rør godt.
Tag et stykke bagepapir på størrelse med bagepladen, og fordel dejen på bagepladen, fra midten af.
Tag et nyt stykke bagepapir henover, og rul derefter med en kagerulle, så dejen fordeler sig jævnt ud over hele bagepapiret. Knækbrødet skal ca. være en halv cm. tykt.
Fjern så det øverste lag bagepapir, og pensl med vand og fordel evt. lidt pynt på toppen (birkes, sesam, solsikkefrø eller hørfrø) og bag i ovnen ved 200 grader i ca. 25. minutter.
Når knækbrødet er kommet ud af ovnen, skæres det ud i firkanter med et pizzahjul.



Lige til at spise!

Happy eating!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar