17. feb. 2012

Italiensk kødsovs



Min egen opskrift på italiensk kødsovs. Ikke lige det bedste billede - men smagen er lige i øjet!
Har efterhånden prøvet at lave den på mange forskellige måder, men denne opskrift er altså bare den bedste! Jeg har et lille trick som jeg har fra min far, som gør kødsovsen ekstra god - nemlig karry! Hver gang jeg fortæller det til folk, rynker de på næsen. Men det virker!
Man kan ikke smage karryen, men den gør at kødsovsen får lidt mere dybde og lidt ekstra smag! Så prøv det endelig!

Ingredienser
400-500 gr. hakket oksekød
3 spsk. olie
1 stort hakket løg
2-3 fed hvidløg
2 spsk. tomatpuré
1 stor karton tomatpassata (0,5 L)
2 dl. rødhvin
3 spsk. oregano
1,5 spsk. timian
1 spsk. rosmarin
2-3 spsk. basilikum
2 spsk. karry
1-2 oksebouillonterninger (jeg bruger fond-gelé fra knorr, da de giver en kraftfuld smag og cremet konsistens.)
Vand (3-5 dl. alt efter hvor meget sovs du ønsker at lave)
Salt og peber

Varm olien i en stor gryde og tilsæt karryen. Når karryen har svitset en smule, tilsæt da løg og hvidløg.
Tilsæt oksekød og steg til det ikke længere er rødt.
Tilsæt rødhvin og lad alkoholen fordampe et par minutter. Tilsæt derefter tomatpuréen og rør godt.
Tilsæt oksebouillon og vand, samt krydderier.
Rør godt og tilsæt tomatpassata, og smag til med salt og peber.
Lad kødsovsen koge i mindst et kvarter med låg, og lad den derefter koge videre uden låg til den er blevet lidt tykkere i konsistensen.
Den kan med fordel også koges i 30-60 min, for at få en endnu bedre smag!

Velbekomme og happy eating!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar