31. mar. 2012

Popcakes - nemt og sjovt!


En nem og lækker opskrift på popcakes! Kagerester kan hurtigt blive spændende igen, ved at tilsætte lidt flødeost og smeltet chokolade... voila :-)

Ingredienser:
Kagerester (eller bag evt. den kage du har lyst til at lave popcakes med)
100 gr. flødeost
1 tsk. vanilliesukker
200 flormelis
Chokolade til smeltning (Jeg brugte candymelts, men alt chokolade kan bruges)
Slikkepinde-pinde eller træspyd

Smuldr kageresterne.
Bland flødeost, vanillesukker og flormelis. 
Når det har en jævn og cremet konsistens, tilsæt det da til kagesmuldret. Tilsæt lidt af gangen, til du synes dejen har en fast men cremet konsistens.
Mix indtil det er godt blandet, og tag en teskefuld kagemix og form til en kugle med hænderne.
Når du har trillet et par kugler vil du opleve at kuglerne ikke bliver lige så jævne som de første du trillede. Vask derfor hænder løbende, når du triller kuglerne. Det vil forhindre kagekuglerne i at blive ujævne.
Sæt popcakene på køl i et par timer, eller hvis det skal gå lidt hurtigere, så sæt dem i fryseren med film over, i max 15 min.

Når kuglerne er blevet mere faste, er de klar til at blive dækket af chokolade
Smelt chokolade over vandbad, eller i mikroovn (rør ofte).
Sæt en popcake på en pind og dyb dem i chokolade.
Tril dem nu i det drys du ønsker, eller pynt dem med fondant, krymmel eller andet lækkert.

Jeg smeltede candymelts, som jeg havde købt ved Specialkøbmanden. Det er lidt tykkere end almindeligt chokolade, og jeg synes det var svært at få hele kuglen dækket af chokolade. Men jeg hjalp lidt til med en kniv, og fik på den måde dækket hele kuglen. 

 

Jeg nåede ikke lige forbi Specialkøbmanden og købte derfor bare nogle træspyd, og satte dem i en lillepapkasse jeg havde. Bare husk at dæk dem til, hvis de skal stå i længere tid. Jeg opbevarer dem i køleskab, så de ikke bliver bløde.


Og lidt popcakes med hjerter :-)

Happy eating!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar