12. mar. 2012

Chokolate Mud Cake


Endelig fik jeg kastet mig ud i at prøve at lave fine lagkager med fondant!
Denne kage foroven skulle min niece have til sin 3 års fødselsdag. Så den måtte godt være lyserød, piget og sød.
Men inden jeg lavede denne øvede jeg mig på en anden kage (samme opskrift):


Første kage nogensinde med fondant...Gjorde ikke så meget ud af pynten.

 

Og sådan her så kagen ud inden i... rigtig lækker!

Her får i opskriften på kagen, som er en chocolate mud cake.
Kagen passer i en springform på 25 cm i diameter.

Ingredienser:
250 gr. smør
250 gr. mørk chokolade
180 ml. vand
150 gr. self-raising-mel (laves af 215 gr.hvede mel, 2,5 tsk bagepulver, 3/4 tsk. fint salt. Sigtes og 150 gr. bruges til denne kage. Resten kan gemmes til anden brug.)
150 gr. hvedemel
60 gr. kakao
1/2 tsk. natron
550 gr. sukker
4 æg
8 tsk. rapsolie
125 ml kærnemælk

Smør, chokolade og vand varmes op i en gryde, og smeltes sammen ved en lav varme.
Hvedemel, self-raising-mel og kakao og natron sigtes sammen og blandes med sukker.
Æg, olie og kærnemælk blandes let i en anden skål.
Alle dele blandes sammen med en dejskraber, til der ikke er nogen klumper.
Dejen hældes i en form der er smurt eller beklædt med bagepapir.

Bages i 1 time og 50 min, eller til kagen er nok.
Kagen kan nemt falde sammen, og det er derfor vigtigt ikke at åbne lågen til ovnen før du mener kagen er nok.
Mine kager fik 1 time og 40 min, så synes jeg de var nok.

Da kagerne godt kan blive lidt brune for oven, da de står i ovnen i lang tid, stil da kagen nederst i ovnen, og hold øje med den mens den bager. Jeg skar det øverste lag af kagen, som jeg efter nogle dage (når kagen er blevet rigtig god) fryser ned, og så kan tage op og lave til popcakes en anden dag!

Når kagen er færdig, skal den bare køle af - pakkes godt ind i film, stanniol eller lign. og så i køleskabet.
Kagen bliver kun bedre jo flere dage den står. Så bag den evt. et par dage før du skal bruge den.

Jeg har fundet opskriften på bloggen kagekonen, som har den fra "The Essential Guide to Cake Decorating".
På bloggen kan du også finde et skema over ingredienserne, hvis du har lyst til at bage en mindre eller større udgave af kagen. 

Hvis du vil gøre lidt ekstra ud af kagen, kan du dele den på midten og smøre lidt ganache, mousse eller andet ud i mellem lagene:

Opskrift på chokolade ganache: (laves dagen inden det skal bruges)

5 ml. piskefløde
200 gr. mørk chokolade

Hak chokoladen og læg det i en skål.
Kog fløden op i en gryde ved svag varme, og hæld den derefter hurtigt over den hakkede chokolade.
Rør til det er blandet godt sammen til en ensartet farve.
Dæk skålen til med husholdningsfilm, læg det ned over ganachen, således der ikke er noget luft imellem ganachen og filmen. Det er meget vigtigt at gøre dette ordentligt, da der ellers vil danne kondensvand, som kan ødelægge ganachen.
Stilles på køl til dagen efter.
Pisk ganachen med elpisker, til ganachen har en luftig og cremet konsistens. Start elpiskeren på laveste tempo, for ikke at ødelægge ganachen. Vær opmærksom på at man hurtigt kan piske det for meget, så ganachen klumper sammen og skiller. 

Opskrift på jordbær mousse:
300 gr. optøede jordbær
4 blade husblas
3/4 dl. vand
1 dl. sukker
3 dl. fløde

Mos let jordbærrene i en si, for at dræne overskydende vand fra.
Blend jordbærrene.
Læg husblas i en stor skål med koldt vand i.5-10 min.
Lav en sukkerlage af sukker og vand: kog det op i en lille gryde.
Når det har kogt, tag det af varmen og vend forsigtigt husblas i sukkerlagen. Lad det stå og køle lidt af, hæld det evt. over i en skål, så det køler en anelse hurtigere. 
Pisk fløden stift.
Når jordbærrene og husblasen har nogenlunde samme temperatur (når man blander husblas skal det helst være omkring 37 grader - lillefingervarmt) blandes det hurtigt sammen. Husblas vendes over i skålen med jordbærrene.
Flødeskummen vendes hurtigt i jordbærrene, og så er der mousse!
Brug det herefter i en lagkage, eller stil det på køl, og spis det til dessert.



Pynten klar til at komme på kagen

Pynten lavede jeg ved hjælp af en udstikker form jeg har købt ved specielkøbmanden


Blomster i forskellige farver. Fondanten købte jeg færdig ved specialkøbmanden, og farven som jeg farvede den hvide fondant med købte jeg på SugarShack, som kun lokker dig til at bruge penge!



Den færdige kage - pyntet med et tretal.


I mellem kagelagene, er der jordbærmousse!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar