23. jan. 2012

Jugoslaviske kødboller


Denne opskrift har jeg fra min far, og han har lavet den så længe jeg kan huske, det er en klassiker!
Kødbollerne er joguslaviske på grund af de krydderier der skal i og oprindeligt laves de vist med både lammekød og oksekød - men de smager himmelsk kun med oksekød! Med tomatsovs og pasta smager de endnu bedre end italienske kødboller... efter min smag ;-)

Ingredienser:
500 gram oksekød
Et bundt finthakket frisk persille
2 tsk. tørret rosmarin
3 fed hvidløg
1 fintsnittet løg
Salt og peber
1 spsk. mel
1-2 spsk. olie til stegning

Rør alle ingredienser sammen til en fars. Form farsen til 14-18 runde frikadeller, alt efter hvor store du ønsker kødbollerne. Steg i olie ved høj varme i 10-12 minutter, til kødbollerne er færdige.

Serveres med pasta og tomatsovs. Evt. også friskrevet parmesan - bare for at gøre det ekstra uimodståeligt!
Kødbollerne kan også laves til tapas, til en græsk ret med tzatziki, eller til madpakken.

Jeg fik joguslaviske kødboller i weekenden, serveret med hjemmelavet pasta og min ægte italienske tomatsovs, som du også kan finde her!



Happy eating!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar