15. aug. 2012

Hurtig grøntsags-stir fry



En hurtig stir fry! Jeg laver denne ret på max 15 min, det smager godt, og er nemt og ligetil!

Ingredienser:

2 tsk. panang karry pasta (rød karry pasta eller lignende kan også bruges)
2 spsk. teriyaki sauce 
150-175 gr. nudler
2 gulerødder
1 halv fennikel
1 løg 
2 fed hvidløg
2 cm ingefær
1 dl vand
Olie
Peber

Fremgangsmåde:
Snit løg, gulerødder og fennikel i lange stænger. Hak hvidløg og ingefær. 
Kog nudler efter anvisningen på pakken.
Samtidig med at nudlerne koger: Varm olie op i en wok og når det er varmt, steg da alle grøntsager i den varme olie. Tilsæt efter 30 sek. panang karry og teriyaki sauce. Dette skal steges med i 2 min. Tilsæt 1 dl. vand og nudlerne. Vend det hele sammen og spis!

Jeg plejer kun at smage til med peber, da der ofte er salt i panang karrypasta og teriyaki sauce. Nogle gange tilsætter jeg i stedet lidt lime eller citron saft.

Du kan også bruge andre grøntsager, måske nogle som giver lidt mere farve i retten, fx. peberfrugter, squash,  bønner. Jeg har også lavet den med kød. Oksekød i strimler. Jeg køber nogle gange en minutsteak, som jeg skærer i helt tynde strimler og steger inden jeg tilsætter grøntsagerne. Når grøntsagerne har stegt lidt, tilsætter jeg igen kødet og så nudlerne.

Jeg ved ikke hvor almindeligt det er at blande teriyaki og karrypastaer, men det fungerer glimrende og smager skønt, hvis man mangler et alternativ til den klassiske kokos-mælk-wok -ret, som vi nok alle kender.


Happy eating og lad mig høre hvad du synes om retten, hvis du afprøver den! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar