27. jun. 2012

Mad til manden: Okseculotte med ovnstegte kartofler og lækker blomkålsalat



Min kæreste er noget gammeldags hvad angår mad - han elsker i hvert fald sovs og kartofler! ;-)

Så denne version er en jeg også kunne være med på, da jeg for nylig fandt ud af jeg faktisk elsker rå blomkål. Det er typisk en grøntsag jeg holder mig fra - men nu skal jeg da lave denne blomkålsalat noget oftere, da den smager super godt.

Ingredienser:

Okseculotte 1-1,5 kg.
4 fed hvidløg

1 kg. små danske kartofler
Olivenolie
Timian
Oregano
Rosmarin
Salt

Et halvt blomkål
1 rød peber
En lille håndfuld mandler
1 æble
Forårsløg
Parmesan

Cremefraishe
Salt og peber
Citron
Dijonnaise

Fremgangsmåde:

Rids culotten på fedtsiden, på kryds og tværs, og fjern evt. senen på bagsiden af stegen. Gnub hvidløget ind i culottens fedtside.
Placer culotten i en bradepande og sæt den i ovnen ved 170 grader varmluft i 40-45 minutter alt efter hvor stor stegen er og hvor rød du ønsker den. Spørg evt. slagteren når du køber stegen, eller brug et stegetermometer.
Min kæreste kan ikke lide rødt kød, så vi plejer at gennemstege kødet.

Når du har sat culotten ind, vask da kartoflerne og skær dem i halve. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Hæld en smule olivenolie over kartoflerne og drys med lidt salt, timan, oregano og rosmarin
Bag kartoflerne i ovnen under culotten i 45 min. 

Skær blomkålet i mindre stykker og brug fingrene til at fordele blomkålet yderligere. Det skal være helt fine og små buketter. Skær den røde peberfrugt i mindre stykker og hak mandlerne groft.
Snit forårsløgene og skær æblet i små tern.
Bland alt sammen i en skål og riv parmesan henover salaten.

Bland dressing til salaten, cremefraishe, salt og peber, citron og dijonnaise (kan udelades, eller erstattes med en smule sennep).
Bland salaten med dressingen eller server dressing ved bordet.

Tag kødet ud af ovnen og lad det hvile i 15-20 min., alt efter stegetiden.

Server kødet med kartofler og salat! Velbekomme!

I

Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar